We werken stapsgewijs toe naar de ambitie. Rekening houdend met dat lang niet iedereen nu de ruimte voelt om stappen te zetten naar inclusief onderwijs. Het lerarentekort, corona en de gevolgen daarvan en de inzet op basisvaardigheden, spelen daarbij o.a. een rol. Vanuit vertegenwoordigers van leraren, jongeren en ouders/verzorgers wordt aandacht gevraagd voor het op orde zijn van de randvoorwaarden voor passend en inclusief onderwijs. Tegelijkertijd is een heel aantal schoolleiders, schoolbestuurders, samenwerkingsverbanden
en gemeenten al bezig met inclusief onderwijs of de voorbereiding daarvan.
Daarom biedt de route flexibiliteit in vorm en tempo. scholen, schoolleiders, leraren, schoolbestuurders, samenwerkingsverbanden en gemeenten die al stappen zetten of willen zetten naar inclusief onderwijs worden gestimuleerd en ondersteund om dat ook nu vooral al te doen. Dat hoeft niet te wachten tot alle veranderingen en voorwaarden gerealiseerd zijn. Tegelijkertijd krijgen zij die meer tijd nodig hebben daarvoor de ruimte.